Hoe Google Ads de kost van een bezoeker berekent
Google Ads is een veilingsysteem. Op basis van het bod van elke adverteerder (het maximum dat ze willen betalen voor een bezoeker) en de kwaliteitsscore (die de relevantie van de advertentie en de landingspagina weergeeft) wordt de advertentierangschikking berekend.
De advertentierangschikking of Ad Rank bepaalt hoeveel een bezoeker kost. De formule ziet er als volgt uit:
Prijs = Ad Rank adverteerder onder jou / kwaliteitsscore + €0,01
Het is dus perfect mogelijk dat een adverteerder met een hogere positie toch minder moet betalen dan het bedrijf onder hem, dankzij de betere kwaliteitsscore. Door campagnes te optimaliseren haal je dus meer uit je budget.
Prijsverschillen tussen zoektermen
Belangrijk om te weten: er zijn vaak grote verschillen tussen de kost van keywords.
Wil je voor het zoekwoord ‘autoverzekering’ in de top 3 gesponsorde zoekresultaten staan, dan zal je bod minstens €3,56 moeten bedragen. Voor de eerste plaats mag je dit bod verdriedubbelen.
Andere zoektermen zijn veel goedkoper. ‘Hondenkapsalon’ heeft een top 3 bid van slechts €0,58 en een bid voor de eerste plaats van €1,56.
Welke zoektermen je selecteert bepaalt de gemiddelde CPC en hoeveel bezoekers je uit het advertentiebudget haalt. Slim adverteren is dus de boodschap.
Stel een budgetlimiet in
Veel bedrijven hebben schrik dat de kosten van adverteren in Google de pan uit swingen.
Dat is niets om wakker van te liggen. Elke campagne heeft immers een budgetlimiet. Dat is het maximumbedrag dat elke dag gespendeerd mag worden. Wil je niet meer dan €600 per maand uitgeven, dan stel je het dagbudget in op €20.
Je factuur zal nooit hoger uitvallen dan deze limiet. Reële advertentiekosten kunnen wel lager zijn. Als deze budgetlimiet niet wordt bereikt, wordt ze ook niet aangerekend. Je betaalt namelijk alleen voor klikken.
Budgetvriendelijk adverteren
Hier zijn een paar tips om budgetvriendelijk te adverteren in Google Ads:
- Zet in op zeer specifieke zoektermen
- Voeg voldoende negatieve zoektermen toe
- Stel een max. CPC in
- Verhoog je kwaliteitsscore
- Sluit irrelevante gebruikers uit (o.b.v. regio, leeftijd…)
Overige kosten
De kost van adverteren in Google wordt grotendeels bepaald door de advertentiekosten. Hiermee bedoelen we de prijs die je betaalt voor de bezoekers die op een advertentie klikten.
Toch zijn er nog andere kosten om rekening mee te houden:
- Beheerskosten: Als je het campagnebeheer uitbesteedt aan een freelance SEA-specialist, moet je hiervoor uiteraard een vergoeding betalen.
- Website kosten: Voor een succesvolle Google Ads campagne zijn er soms aanpassingen aan de website nodig, zoals een GA4 set-up of de creatie van een nieuwe landingspagina.
- Ontwerpkosten: Gebruik je Google Ads om te adverteren in het Display Network of op YouTube? Dan moet je hiervoor banners ontwerpen of video’s maken.
Nog meer vragen over de kost van adverteren in Google?
Matoba beantwoordt al je vragen over Google Ads kosten. Neem vrijblijvend contact op.