Het belang van een hoge positie
Alle bedrijven willen bovenaan in Google verschijnen.
Waarom is een toppositie zo belangrijk?
Het antwoord vinden we bij de click-through rate of CTR. Procentueel gezien klikken meer gebruikers op een resultaat bovenaan de pagina dan onderaan. Dit wil zeggen dat een website op de eerste of tweede plaats veel meer bezoekers ontvangt dan eentje op de tiende positie.
Laten we even een voorbeeld bekijken.
In België zoeken maandelijks gemiddeld 3.600 gebruikers op het zoekwoord ‘gevelrenovatie’. Stel dat het eerste zoekresultaat een CTR van 15% heeft en het laatste 2%. Dat levert volgende bezoekersaantallen op:
- Resultaat bovenaan: 540 bezoekers per maand
- Resultaat onderaan: 72 bezoekers per maand
Dat is een verschil van 468 bezoekers per maand of ruim 5.616 bezoekers op jaarbasis.
Indien 1% van deze mensen een offerte aanvraagt, krijg je 7 keer zoveel leads door bovenaan in Google te verschijnen. De impact op je omzet valt dus niet te onderschatten. Dit onderstreept nogmaals het belang van een hoge positie.
Bovenaan in Google met SEA of SEO
Wil je bovenaan in Google verschijnen? Dan heb je twee opties:
- Search engine advertising (SEA)
- Search engine optimization (SEO)
Via SEO ga je een website optimaliseren om hoog te scoren in de organische zoekresultaten. Google gebruikt honderden factoren om te bepalen waar jouw site staat. SEO is dus vrij complex. Bovendien duurt het lang voordat resultaten zichtbaar zijn. Een belangrijk voordeel is dat de bezoekers gratis zijn.
SEA wil zeggen dat je betaalt om een advertentie bovenaan in Google te plaatsen. Campagnes leveren meteen extra bezoekers op. Ideaal voor bedrijven die snel hoog in Google willen verschijnen.
Zo krijg je jouw advertentie bovenaan
Hier zijn 4 tips om je advertentie bovenaan in Google te krijgen:
- De juiste keywords selecteren. Om bovenaan in Google te staan met SEA, moet je uiteraard de juiste zoektermen aan je advertentiegroep toevoegen. Anders wordt je advertentie niet getoond.
- Een toereikend budget instellen. Elke campagne heeft haar eigen budget. Dat moet voldoende hoog zijn. Wanneer het budget haar limiet bereikt, ben je niet voor elke zoekopdracht vindbaar.
- Voldoende bieden. Als adverteerder stel je voor elke zoekterm een bod in – een maximumbedrag dat je bereid bent te betalen voor een bezoeker. Dat kan handmatig of automatisch. De hoogte van dit bod bepaalt of je op de eerste plaats of lager staat.
- Je kwaliteitsscore verhogen. De kwaliteitsscore (op een schaal van 1 tot 10) meet de relevantie van je advertentie en landingspagina voor het zoekwoord in vergelijking met andere adverteerders. Door je kwaliteitsscore te verbeteren, krijg je een hogere SEA-positie.
Hulp nodig?
Wil je bovenaan in Google komen om meer bezoekers en potentiële klanten aan te trekken? Matoba helpt je hierbij. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.