Kennisbank

Reclame maken op Google: mogelijkheden en tips

Reclame maken op Google is een geweldig idee. Het biedt enorm veel mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. En met onze tips haal je nog meer uit deze reclamecampagnes.

Hoe maak je reclame op Google?

Reclame maken in de zoekresultaten doe je via Google Ads. Dit advertentieplatform laat je toe om campagnes op te zetten, zoekwoorden te selecteren en tekstadvertenties op te stellen. Statistieken zijn ook beschikbaar. Je ziet in één oogopslag hoeveel gebruikers je advertentie zagen, erop klikten en wat ze op je website deden.

De voordelen van Google als reclamekanaal

  • Bereik. Door reclame te maken op Google, bereik je een breed publiek. Volgens Statcounter heeft Google een marktaandeel van circa 90%.
  • Targeting. Je hebt de mogelijkheid om een zeer specifieke doelgroep te bereiken op basis van criteria zoals zoektermen, regio, leeftijd, geslacht, interesses…
  • Meetbaar. Gedetailleerde statistieken helpen SEA-specialisten zoals Matoba om campagnes op te volgen en te optimaliseren.
  • Flexibel. Je kan op eender welk moment campagnes lanceren of pauzeren, zoektermen toevoegen, budgetten aanpassen, enz.
  • Schaalbaar. Het reclameplatform is geschikt voor bedrijven in alle formaten, van kleine lokale winkels tot grote internationale ondernemingen.

Nuttige tips

Wil je reclame maken op Google? Houd dan rekening met deze tips.

Kies de juiste instellingen

De juiste campagne-instellingen zijn de sleutel tot succes. Eerst en vooral moet je een biedstrategie kiezen die bij je doelstellingen past. Wil je een bepaalde positie vasthouden in Google, de conversiewaarde maximaliseren, handmatig een CPC instellen…?

Let ook op het netwerk dat je selecteert. Met een klassieke zoekcampagne wil je het display netwerk uitschakelen. Ook zoekpartners zijn dikwijls overbodig.

Daarnaast zijn de locaties en talen aan de beurt. De locaties bepalen waar je advertenties verschijnen: een land, een provincie, een stad/gemeente of een straal rond een bepaald punt. Je hebt de mogelijkheid om meerdere regio’s te combineren, bijvoorbeeld de provincie Antwerpen plus een straal van 20 km rond Geel.

Splits zoekwoorden op

Veel beginnende adverteerders stoppen alle zoekwoorden waar ze aan denken in één campagne en advertentiegroep.

Dat is geen goed idee. Het is veel effectiever om ze in groepen op te splitsen. Maak een aparte advertentiegroep voor ‘salons’, ‘eettafels’, ‘boxsprings’… Dat geeft je meer controle. Bovendien kan je gebruikers een zeer relevante advertentietekst tonen (wat goed is voor je kwaliteitsscore) en ze naar de juiste landingspagina sturen.

Voeg assets toe

Vergeet niet om assets toe te voegen. Deze extra informatie maakt je advertentie nog aantrekkelijker. Enkele mogelijkheden:

  • Sitelinks
  • Highlights
  • Telefoonnummers
  • Promoties
  • Locaties
  • Prijzen

Meet conversies

Wil je nog doelgerichter reclame maken op Google? Zet dan je conversiemeting op punt. Via Google Ads of GA4 houd je bij hoeveel bezoekers een doel bereiken, zoals een online aankoop of de download van een brochure. Google Ads gebruikt deze informatie om de juiste mensen te bereiken. Of anders gezegd: gebruikers die een hogere kans op een conversie hebben.

Testen en bijsturen

Zodra je reclamecampagne gelanceerd is, is het werk nog niet gedaan. Volg de resultaten op en stuur bij waar nodig. Test meerdere varianten van je kopteksten, verfijn je zoekwoordlijsten, verschuif budgetten… Enkel zo behaal je een maximaal rendement.

Diverse advertentienetwerken

Reclame maken op Google staat synoniem met tekstadvertenties in de zoekresultaten. Toch is het advertentienetwerk van Google Ads veel groter. Er zijn nog andere plaatsen om je boodschap te tonen:

  • Search: Zorg ervoor dat mensen jouw bedrijf vinden als ze op Google zoeken naar je producten of diensten.
  • Display: Genereer meer bekendheid met banners die getoond worden op externe websites, in mobiele apps of in Gmail.
  • Shopping: Adverteer met individuele producten rechtstreeks in de zoekresultaten.
  • Video: Breng je merk tot leven met advertentievideo’s op YouTube.
  • App: Maak reclame voor je smartphone app in de Google Play Store.

Reclame maken op Google via Matoba

Laat Matoba je reclamecampagnes opzetten en beheren. Profiteer van 5+ jaar ervaring en een persoonlijke aanpak met korte communicatielijnen.

Vragen?

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak.